zaterdag 10 maart 2012

Repositories

Via de mediatheek van de Hanzehogeschool hebben we toegang tot de volgende repositories NARCIS en HBO kennisbank. Daarnaast kunnen wij als studenten van de Hanzehogeschool verschillende tijdschriften en databanken raadplegen zoals onder andere Marketing Online (zoek mogelijkheden in archief van drie tijdschriften)  en LexisNexis inzien en gebruiken voor studiedoeleinden.

Met de repositories NARCIS en HBO kennisbank heb ik nog weinig gewerkt. Wel ben ik NARCIS en HBO kennisbank een aantal keren tegen gekomen als een van de resultaten van zoekopdrachten die ik ingevoerd had via Hanze UniverSE. Ik ben benieuwd wat deze repositories voor voordelen hebben, tijd dus voor een ontdekkingstocht. Als eerste heb ik NARCIS uitgeprobeerd. Wat opvalt is dat je het zoekresultaat kunt verfijnen in verschillende categorieën zoals bijvoorbeeld  artikelen, z`n  categorie kan nog verder verfijnt worden door het jaar van uitgifte te bepalen.

Ik vind het zoeken in NARCIS erg gemakkelijk door dat je gelijk kunt kiezen uit verschillende categorieën. Dit maakt het zoeken gemakkelijk omdat je binnen de verschillende categorieën de zoekopdracht nog verder kunt verfijnen door alleen te kiezen voor bijvoorbeeld artikelen die afkomstig zijn van een bepaalde universiteit. Ik ben van plan om naast het gebruik van databanken soms ook NARCIS in te zetten wanneer ik op zoek ben naar informatie en/of publicaties over een bepaald onderwerp.

Wat opvalt bij het gebruik van HBO kennisbank is dat na het intypen van de zoekopdracht net als bij NARCIS gemakkelijk gefilterd kan worden op datum. De RSS feed is gemakkelijk te vinden dan bij NARCIS waar de RSS feed verstopt zit onder het bewaren van het resultaat van de zoekopdracht. Wat handig is dat bezoekers van deze kennisbank hun waardering voor een publicatie kunnen laten blijken door het geven van sterren.  Een ander voordeel vind ik dat de publicatie`s gemakkelijk te delen zijn doormiddel van de verschillende social media en via de mail te versturen zijn. Misschien dat ik HBO kennisbank in de toekomst meer ga gebruiken, om te bekijken van wat voor onderzoek er is gedaan op een bepaald vakgebied.



Marlon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten